Svar: Inspiration til mad - 10 mdr.

13. januar 2017

Alder:
10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære Cecilie

Tak for dit brev og dejligt at høre, at din dreng stortrives og nyde at spise forskellig mad:)

Du kan med fordel bruge forskellige former for grøntsagsmos og også gerne lidt frugtmos som smørbart pålæg på brøddet. Med den alder jeres dreng har, så er skemaden ofte ikke så interessant, men dog stadig vigtig og for netop at få lidt mere variation ind i hans kost og også sikre, at maven bliver holdt sammen naturligt, vil det være rigtig fint med lidt grøntsagsmos som pålæg.

Du kan også lave laksemousse eller torskerognspostej. Det er godt som smørbart pålæg, og det sikrer lidt ekstra variation af fisk og dermed de essentielle fedtsyrer. Du kan også lave kyllingemango, hvor du koger kyllingefilet, koger mangofrugt og blender det... Opskrifter finder du blandt andet i "Helens bog om børn og mad" :)

Rodfrugtsmos, avokadomos eller måske hjemmelavet hummus kan også være en rigtig god idé som pålæg til din dreng :)

Det er dejligt, at han er glad for ost - du må også gerne give ham lidt smøreost... Dette kan du også lave selv :)

Sildepostej eller æggesalat eller lignende smørbare ting er også en mulighed. Det du skal være opmærksom på, når du køber ...

Annonce

... færdigfremstillet mad, er saltindholdet, som ofte kan være højt. Det er derfor bedst at gå efter færdiglavede produkter, der har nøglehulsmærket, fordi det sikrer at f.eks. saltindholdet er holdt lidt nede. og ellers som du selv skriver - lave noget af maden selv, fordi du så ved, hvad der er i :)

Der er intet i vejen for at bruge lidt mild karry og tørrede krydderier som f.eks. timian, oregano, basilikum eller ligende. Han må meget gerne få mad, som smager af lidt:)

Tun må han ikke få - heller ikke tunsalat. Tun er en af de store rovfisk som indeholder blandt andet kviksølv. Derfor må børn ikke få tun, gedde, helleflynder, sværdfisk, aborre, sandart, oliefisk, escolar, rokke og haj...

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Men han må gerne få andre typer fisk som f.eks. rødspætte, rødtunge, skrubbe, torsk, kuller, kulmule, sej, fiskerogn, sild og opdrættet laks.

Han må også meget gerne få lidt sovs til aftensmaden med den alder han har nu.. Det kan være en med at sikre ham lidt ekstra fedtstof og også give ham lidt varieret smag :) Grøntsagssovs er en god idé, men også mælkesovs må han gerne få lidt af. Sovsen bør laves på sødmælk, og han må max få 100 ml i døgnet.

Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat god appetit :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Annonce

Viden om børn:

Barnevogn

Når I skal købe en barnevogn er det vigtigt at I gør jer klart, hvad vognen hovedsageligt skal bruges til.

Skal den mest stå på altanen, eller skal den bruges til at gå lange ture med. Skal den kunne bæres op og ned ad trapper? Og skal den kunne være i bilens bagagerum?

Det er også vigtigt at tænke på årstiden. Både sommer, men især om vinteren, er det vigtigt at både kassen og kalechen er vandtæt. Om vinteren er det vigtigt, at både sider og bund er godt...

Læs mere i Babylex

Tisser i sengen

Over 13 % af danske børn har problemer med at tisse i sengen. Det svarer til, at tre elever i en almindelig folkeskoleklasse oplever en forstyrret nattesøvn med vådt nattøj og sengetøj.

Man ved at de fleste sengevædere er drenge og at tilstanden ofte er arvelig. Sengevædning er primært fysiologisk betinget og skyldes enten manglende produktion af det hormon, der styrer urinproduktionen eller for lille blære i forhold til barnets alder.

Langt de fleste børn vokser...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine dejlige, fornuftige svar. De passer så godt til mit temperament, og det giver altså ro i sjælen at høre fra dig. Mange gange hjælper det også at få sat ord på sine bekymringer.

Jeg finder mange gode råd i dine tidligere svar til andre forældre. Jeg kan nogle gange føle mig som verdens dårligste mor, når ingenting vil lykkes. Derfor trøster det mig, når jeg kan læse, at jeg ikke er den eneste, der har problemer med de kære børn. Så føler jeg mig ikke så alene.

Tak fra Lis, mor til datter på 4 måneder