Svar: Inspiration til mad - 10 mdr.
13. januar 2017
Alder:
10 mdr.
Kære Cecilie
Tak for dit brev og dejligt at høre, at din dreng stortrives og nyde at spise forskellig mad:)
Du kan med fordel bruge forskellige former for grøntsagsmos og også gerne lidt frugtmos som smørbart pålæg på brøddet. Med den alder jeres dreng har, så er skemaden ofte ikke så interessant, men dog stadig vigtig og for netop at få lidt mere variation ind i hans kost og også sikre, at maven bliver holdt sammen naturligt, vil det være rigtig fint med lidt grøntsagsmos som pålæg.
Du kan også lave laksemousse eller torskerognspostej. Det er godt som smørbart pålæg, og det sikrer lidt ekstra variation af fisk og dermed de essentielle fedtsyrer. Du kan også lave kyllingemango, hvor du koger kyllingefilet, koger mangofrugt og blender det... Opskrifter finder du blandt andet i "Helens bog om børn og mad" :)
Rodfrugtsmos, avokadomos eller måske hjemmelavet hummus kan også være en rigtig god idé som pålæg til din dreng :)
Det er dejligt, at han er glad for ost - du må også gerne give ham lidt smøreost... Dette kan du også lave selv :)
Sildepostej eller æggesalat eller lignende smørbare ting er også en mulighed. Det du skal være opmærksom på, når du køber færdigfremstillet mad, er saltindholdet, som ofte kan være højt. Det er derfor bedst at gå efter færdiglavede produkter, der har nøglehulsmærket, fordi det sikrer at f.eks. saltindholdet er holdt lidt nede. og ellers som du selv skriver - lave noget af maden selv, fordi du så ved, hvad der er i :)
Der er intet i vejen for at bruge lidt mild karry og tørrede krydderier som f.eks. timian, oregano, basilikum eller ligende. Han må meget gerne få mad, som smager af lidt:)
Tun må han ikke få - heller ikke tunsalat. Tun er en af de store rovfisk som indeholder blandt andet kviksølv. Derfor må børn ikke få tun, gedde, helleflynder, sværdfisk, aborre, sandart, oliefisk, escolar, rokke og haj...
Men han må gerne få andre typer fisk som f.eks. rødspætte, rødtunge, skrubbe, torsk, kuller, kulmule, sej, fiskerogn, sild og opdrættet laks.
Han må også meget gerne få lidt sovs til aftensmaden med den alder han har nu.. Det kan være en med at sikre ham lidt ekstra fedtstof og også give ham lidt varieret smag :) Grøntsagssovs er en god idé, men også mælkesovs må han gerne få lidt af. Sovsen bør laves på sødmælk, og han må max få 100 ml i døgnet.
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat god appetit :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske